Marlin Firearms Forum banner

uniek poeder in 38-55

20K views 30 replies 19 participants last post by  user28  
#1 ·
Ik heb berichten gelezen over het gebruik van unieke en gegoten kogels en ik moet toegeven dat mijn pistool de ladingen leuk vindt die zijn gepost. Heeft iemand die ladingen daadwerkelijk door de schermen gehaald om te zien wat de snelheden zijn? Ik probeer een comfortabele CLA-lading te ontwikkelen die nauwkeurig is en de 200-yard rammen betrouwbaar neerhaalt.

#2 ·
Ik heb twee groepen van vijf schoten afgevuurd met 8 grains Unique met een 255 pb kogel, één met een Dacron-vulling en één zonder de vulling. Ik kan op dit moment mijn Chrony-gegevens niet vinden, maar ik herinner me dat ze in de lage 1300 fps range schoten. Ik zag geen significant verschil in de twee groepen, noch in nauwkeurigheid, noch in snelheid op die specifieke dag. Ze schoten ongeveer 7 inch onder de roos (buiten het doel) met de vizierinstelling van die dag. Groepen waren goed, ongeveer 1" op 50 yards, onbeduidende terugslag. Ik zal blijven zoeken naar de Chrony-metingen en zal ze opnieuw plaatsen als ik ze vind.

#3 ·
Welnu, ik vond gegevens van een van die ladingen, maar weet niet zeker welke. Het gemiddelde van de vijf schoten was 1063 fps, dus ik zat er ver naast met de opmerking van 1300 fps die ik in mijn eerste antwoord maakte. Zoals ik echter al eerder zei, lagen de twee ladingen heel dicht bij elkaar. Ik zal op een gegeven moment 9,0 Unique proberen om te zien hoe dat gaat en ze over de Chrony laten lopen.

#4 ·
Dank u, mijnheer. Ik heb voor honderden dollars aan schietuitrusting weggegeven (chrono inbegrepen) toen ik de boogschutterij-bug had en nu ben ik weer aan het schieten. Mijn geweer is dol op de unieke lading, maar bij 1000 fps ben ik bezorgd over het uitschakelen van de 200 yard rammen. Nogmaals bedankt.

#5 ·
:) Ik heb nog nooit vastgesteld dat Unique het "beste" poeder is voor loden kogels in enig vuurwapen met een getrokken loop. Het was oorspronkelijk bedoeld als een hagelgeweerpoeder en is ontworpen om het beste te werken wanneer het goed wordt ingesloten onder een plastic wad en het zware gewicht van een lading loden hagel. Het gebruik ervan als pistoolpoeder was een bijzaak van de fabriek. Het was nooit bedoeld als een geweerkruit!

#28 · (Edited)
:) Ik heb nog nooit vastgesteld dat Unique het "beste" poeder is voor loden kogels in elk vuurwapen met trekken en velden. Het was oorspronkelijk bedoeld als een hagelgeweerpoeder en is ontworpen om het beste te werken wanneer het goed opgesloten zit onder een plastic wad en het zware gewicht van een lading loden hagel. Het gebruik ervan als pistoolpoeder was een bijzaak van de fabriek. Het was nooit bedoeld als een geweerkruit!
Unique poeder kwam uit in 1898, het heette ooit Infallible. Geen plastic wads in 1898. Bedoeld voor hagelgeweer-, pistool- en lichte geweerkogelladingen. Terzijde. Ik heb zeer goede resultaten met loden kogels in 30.30 en 2400 poeder.

#7 ·
870tc
Bedankt voor de Chrono-statistieken! Ik schiet een kogel van 260 grain en ik denk dat ik een lichtere kogel zal proberen met jouw lading. Ik heb Unique gebruikt voor het laden van pistolen, maar Godzijdank voor dit forum waar iemand de unieke laadgegevens voor de 38-55 heeft verstrekt. Mijn geweer lijkt van Unique te houden en ik krijg groepen van ongeveer 1,5 inch op 100 yards. Ik denk dat 1200 tot 1300 fps meer dan genoeg zal zijn voor die vervelende rammen van 200 yards. Garth, als je een goede lading hebt voor de 38-55, zou ik die graag proberen. Dit is slechts de eerste lading die ik heb geprobeerd die op dit forum stond en het werkte goed, maar ik HOU ervan om met dit geweer te schieten, dus als je me je favoriete lading geeft, heb ik een excuus om meer kogels en poeder te kopen en meer te schieten. Ik heb ongeveer 25 jaar niet meer met geweren geschoten en ik was bijna vergeten hoeveel plezier ik heb met het ontwikkelen van ladingen!

#10 ·
glen ring said:
Wanneer moet ik een gas check kogel gebruiken? Ik ben nieuw in het schieten met gegoten kogels in geweren. De lichte unieke lading is zeer nauwkeurig in mijn marlin met een 260 grain .379 kogel, maar ik wil misschien wat meer snelheid voor de jacht.
Probeer Reloader 7, het lijkt een goed poeder voor rechte wandhulzen te zijn. Ik schiet het in mijn Cowboy met mantelkogels en Unique met gegoten kogels. 9-9.5 lijkt dezelfde groep te schieten met 245gn kogels op .379 dia. Ik heb een Lyman peep met de snel verstelbare schuif die is beschreven voor de gegoten kogels, gemakkelijk omhoog te brengen duurt slechts een paar seconden.

#12 ·
Glen,
Ik had eerder dit jaar dezelfde vraag over Unique en of het genoeg 'soep' had om consequent 200yd rammen om te gooien.

Ik ben blij te kunnen melden dat 10 korrels achter een Redding 255gr kogel zelfs na 5 wedstrijden en ongeveer 500 oefenrondes geen enkele marginale hit heeft laten staan.

Deze wordt snel een favoriet.

Geniet ervan

Two Rivers

#13 ·
Uniek met de subsonische 250 gr legering PPB kogel lading klinkt goed voor de kip en het varken. Ik ben het ermee eens dat je meer snelheid nodig hebt voor de ram en/of een zwaardere kogel. Echter, Unique is misschien niet de beste optie voor meer snelheid. Ik heb ontdekt dat H4198 goed werkt in mijn Marlin 336CB 38-55. Mijn Accurate 245 mal komt uit op 252 gr met 23-1 legering, Starline messing, 23 gr H4198, CCI primer geeft goede groepen (raken elkaar op 50 yards) @ 1.450 fps met nul lood. Een extra 1/2 gr brengt het omhoog naar ongeveer 1.500 fps met goede nauwkeurigheid en ook geen lood. Je geweer, kogel en legering kunnen wat meer of minder druk/snelheid verdragen.

#15 ·
Heeft iedereen het gevoel dat het de juiste beslissing was om het Unique te noemen?

#16 ·
Er werd een vraag gesteld over het gebruik van gas checks. Ik schiet de Lee-kogel uit mijn 38-55 die uitkomt op ongeveer 258 grains met mijn legering en deze is niet gas gecontroleerd. Mijn jachtlading is een legering van 50/50 puur lood wielgewicht. Ik gebruik IMR 4198 en ze worden aangedreven met ongeveer 1500 fps. Ik krijg een betere nauwkeurigheid met een shotgun buffer card wad vulling die werkt als een gas check, maar dat is met een 379 kogel die nog steeds in de Marlin CB past die ik gebruik. Als ik een kogel met een grotere diameter zou gebruiken, zou ik waarschijnlijk de vulling niet nodig hebben. Deze lading geeft me een zeer goede nauwkeurigheid. Als ik het zou gebruiken om staal te schieten, zou ik ook een hardere legering gebruiken die mogelijk ook geen GC nodig heeft.

Gegoten kogels hebben hun eigen problemen. Zeker gas checks nodig uit mijn 30-30 jachtladingen op ongeveer 1900-2000 fps. Mijn ladingen met de 30-30 en mijn 32-20 zijn ook gecoat met Lee liquid alox, wat ook een loodafschrikmiddel is. Er zijn andere coatings voor degenen die denken dat alles wat door Lee wordt gemaakt, rommel is. Mijn 32-20 wordt ergens rond 1400 aangedreven en heeft geen gaschecks nodig. Legering is wat overgebleven ongemarkeerd spul dat met de duim is getest. Lyman catalogus zet GC gebruik op ergens rond 1600 fps. Maar ze gebruiken #2 legering als standaard. Voor volume schieten zou ik een lading willen die geen GC gebruikt, omdat ze bijdragen aan de kosten en een extra stap vereisen. Licht OS kogels en hardere legering met een goed smeermiddel kunnen GC behoeften elimineren.

#21 ·
Er werd een vraag gesteld over het gebruik van gas checks. Ik schiet de Lee kogel uit mijn 38-55 die uitkomt op ongeveer 258 grains met mijn legering en deze is niet gas gecontroleerd. Mijn jachtlading is een legering van 50/50 puur lood wielgewicht. Ik gebruik IMR 4198 en ze worden aangedreven met ongeveer 1500 fps. Ik krijg een betere nauwkeurigheid met een hagelbufferkaart wad vuller die fungeert als een gas check, maar dat is met een 379 kogel die nog steeds in de Marlin CB past die ik gebruik. Als ik een kogel met een grotere diameter zou gebruiken, zou ik waarschijnlijk de vuller niet nodig hebben. Deze lading geeft me een zeer goede nauwkeurigheid. Als ik het zou gebruiken om staal te schieten, zou ik ook een hardere legering gebruiken die mogelijk ook geen GC nodig heeft. Gegoten kogels presenteren hun eigen problemen. Zeker gas checks nodig uit mijn 30-30 jachtladingen op ongeveer 1900-2000 fps. Mijn ladingen met de 30-30 en mijn 32-20 zijn ook gecoat met Lee liquid alox wat ook een middel is tegen afzettingen. Er zijn andere coatings voor degenen die denken dat alles wat door Lee wordt gemaakt, rommel is. Mijn 32-20 wordt ergens rond 1400 aangedreven en heeft geen gas checks nodig. Legering is wat overgebleven ongemerkt spul dat met de duim is getest. Lyman catalogus zet GC gebruik op ergens rond 1600 fps. Maar ze gebruiken #2 legering als standaard. Voor volume schieten zou ik een lading willen die geen GC gebruikt omdat ze de kosten verhogen en nog een stap vereisen. Licht OS kogels en hardere legering met een goed smeermiddel kunnen GC behoeften elimineren. DEP
In de lange 2.125 Starline messing huls kon mijn Model 1893 38-55 de .382 lood die ik moest gebruiken niet laden. Door de huls in te korten tot de kortere lengte van 2.082 kon ik die .382 laden en alles is in orde. Ik gebruik ook H-4198 wat zeer nauwkeurig is.

#19 ·
Om de een of andere reden hebben we een breed fps-rapport. Dus van 9 - 10,5 unieke korrels maakt een geweldige groep. Vasthouden aan wat werkt, vertelt je dat het werkt en wat je moet inslaan.

#22 ·
Bepaalde variaties in resultaten van chronografen zijn te verwachten. Eerst moeten primers en hulzen consistent zijn en kogels zullen ook verschillende resultaten geven, zelfs als ze hetzelfde gewicht hebben. Ik had echt variatie van gepubliceerde gegevens met mijn Marlin CB. Met 4198 kreeg ik hogere snelheden dan gepubliceerde gegevens toen ik de ladingen daadwerkelijk chronografeerde.
Ik vermeld dit omdat mensen vaak vragen welke snelheden ze kunnen verwachten met een poeder of lading. Ik heb vaak variaties gezien van gepubliceerde gegevens (vooral van bepaalde fabrikanten), vaker minder. Ik gebruikte een 2520-lading in mijn oude 300 Savage die was gepubliceerd op meer dan 2700 en haalde nauwelijks 2600 met dezelfde hulzen, primer en looplengte. Ik heb mijn chronograaf vergeleken met 22LR zoals aanbevolen en hij zit dichtbij. Door de jaren heen heb ik genoeg variatie gezien om te stellen dat je de lading in je geweer moet chronograferen om redelijkerwijs te weten.

#23 ·
Ik ben het er zeker mee eens dat je moet chronograferen als je wilt weten wat je ladingen echt doen, ik weet alleen niet zeker of + of - 100 fps er echt toe doet, voor mij niet. Vroeger chronografeerde ik elke kogel die ik op papieren doelen afvuurde, maar de laatste tijd doe ik meestal niet de moeite, tenzij ik bijzonder nieuwsgierig ben en wat tijd wil doden. Ik heb onlangs 20 hulzen geladen met 10 graan Unique, elk 5 met 4 verschillende kogels als test van de kogels zelf. Ik heb ze nog niet afgevuurd, maar ik zal op zoek gaan naar de groepsgrootte en -locatie en zal waarschijnlijk niet eens de chronograaf meenemen.

#24 ·
Ik heb de 2520-lading niet gechronografeerd voor het hertenjachtseizoen en heb er een mooi hert mee geschoten. Zoals Coyote Joe zegt, zijn er andere factoren in het spel. Mijn opmerking is meer gericht op iemand die vraagt welke snelheid X lading mij zal geven? Ik gebruikte de 2520 omdat ik er wat van had en dacht dat ik er misschien wat van kon opmaken op basis van de gegevens van Accurate Arms. Meestal heb ik de meeste geweerkogels niet gechronografeerd, omdat het vervelend kan zijn. Af en toe chronografeer ik graag als de dingen niet lijken te presteren volgens de gegevens. Ik heb een keer een stalen hagelpatroon geladen met primers die "uitwisselbaar" zouden moeten zijn. Ze leken niet goed te zijn en de "uitwisselbare" primers gaven 200 fps minder snelheid, wat in de stalen lading als significant werd beschouwd. Toen ik ladingen ontwikkelde voor mijn 32-20, gebruikte ik wat oude 1680 waar ik geen gebruik meer van heb. Ik wilde een lading van ongeveer 1300 fps en gebruikte de chrony om de prestaties te krijgen die ik wilde, omdat het een ander kaliber was waarvoor het moeilijk was om gegevens te vinden en velen het wilden opvoeren. Ik doe hetzelfde voor mijn 38-55. De hetere ladingen schoten niet goed en ik gebruik een zachtere legering voor de jacht. Ik was erg verrast toen 23 graan 4198 me meer dan 1650 fps gaf. Zeer grote afwijking van mijn gepubliceerde gegevens. JBledsoe's noemde zijn ladingen en ik volgde zo ongeveer zijn advies en koos voor zijn ladingen. Ik hou wel van het bereik van 1500 fps voor de 38-55, maar ik denk dat 1300 of beter zeer adequaat zou zijn.

#25 ·
Ik zit in hetzelfde kamp als degenen die hier afgelopen weekend postten....mijn 38-55 Marlin CB go-to lading is Oregon Trails 240gr Laser Cast RN FP .380 over 10 gr Unique. Ik wist nooit welke snelheid ze chrono'den tot ik deze eerdere berichten las! Ik had altijd maar gegokt dat ze maar rond de 1100 fps zaten. Bedankt voor het plaatsen van de info, jongens. Ik heb ook ontdekt dat Unique vrij goed werkt in zowat alles wat ik schiet....Marlin CB's in 45-70, 38-55, 44-40, 44mag, 357mag, een Sharps in 45-70, en diverse S & W revolvers. Maakt het gemakkelijk om één poeder voor alles te gebruiken, vooral omdat het goed werkt.

#27 ·
Re- UNIEK

.

Unique werkt goed in bijna elk kaliber bij het gebruik van gegoten kogels. Het enige geweer dat ik heb gevonden dat niet van Unique houdt, is mijn Marlin 45 Colt CB. Ik weet niet waarom....en het schiet Herco zeer nauwkeurig.

JB
Ik heb net mijn 1893 Marlin 1894 productie teruggekregen van J.T. Ik heb hem donderdag meegenomen voor een proef met 2 verschillende kogels. 245 grain Missouri Hi Tek en 255 grain Bear Creek Moly gecoat, beide .379. Ik schoot een reeks van 5 schoten met elk op 50 yards. Ik gebruikte 9 grains Unique achter beide. Ze Chrono tussen 1150 & 1180 fps. Messing kraal vizier vooraan met Marbles achterste buck-horn achteraan. Ik was erg blij met zijn werk, en ik weet dat de nauwkeurigheid alleen maar beter zal worden. (Zelfs met 70 jaar oude ogen.) De 5 schots groep rechts was met de Bear Creek Moly.
Image

Attachments