Prezydent TRUMP ujawnia NOWY ODRZUTOWIEC F-47 SIŁ POWIETRZNYCH
Pentagon przyznał długo oczekiwany kontrakt na myśliwiec przyszłości Next Generation Air Dominance Sił Powietrznych, znany jako NGAD, firmie Boeing, ogłosił w piątek prezydent Donald Trump.
Myśliwiec szóstej generacji, który zastąpi F-22 Raptor, otrzyma oznaczenie F-47, powiedział Trump. Będzie posiadał „najnowocześniejsze technologie stealth [sprawiające, że jest] praktycznie niewidoczny” i będzie latał obok wielu autonomicznych skrzydłowych dronów, znanych jako collaborative combat aircraft.
„To coś, czego nikt wcześniej nie widział” – powiedział Trump w oświadczeniu w Gabinecie Owalnym z sekretarzem obrony Petem Hegsethem, szefem sztabu Sił Powietrznych gen. Davidem Allvinem i gen. por. Dale White, zastępcą wojskowym Sił Powietrznych ds. pozyskiwania, technologii i logistyki. „Jeśli chodzi o wszystkie cechy myśliwca, nigdy nie było niczego nawet zbliżonego do tego, od prędkości po zwrotność i to, co może mieć [jako] ładunek. I to trwało przez długi czas”.
„Wrogowie Ameryki nigdy się tego nie spodziewają” – kontynuował.
Konkurs na NGAD odbywał się między Lockheed Martin i Boeing, po tym jak Northrop Grumman ogłosił w 2023 r., że nie będzie ubiegał się o program jako główny wykonawca.
Oświadczenie Boeinga nie było natychmiast dostępne.
Allvin powiedział w oświadczeniu w piątek, że eksperymentalne wersje NGAD latają od ostatnich pięciu lat, „latając setki godzin, testując najnowocześniejsze koncepcje i udowadniając, że możemy z ufnością przekraczać granice technologii”.
Allvin powiedział, że znaczne eksperymenty i prace nad F-47 pozwolą służbie na oblatywanie samolotu do końca kadencji Trumpa.
Szef Sztabu Sił Powietrznych gen. David Allvin prezentuje wyświetlacz F-47, myśliwca Next Generation Air Dominance Sił Powietrznych. (Zrzut ekranu za pośrednictwem Departamentu Obrony)
„F-47 ma bezprecedensową dojrzałość” – powiedział Allvin. „Podczas gdy F-22 jest obecnie najlepszym na świecie myśliwcem przewagi powietrznej, a jego modernizacja uczyni go jeszcze lepszym, F-47 to skok pokoleniowy. Dojrzałość samolotu na tym etapie programu potwierdza jego gotowość do zdominowania przyszłej walki”.
Allvin powiedział, że F-47 będzie kosztował mniej niż F-22 i „będzie bardziej przystosowany do przyszłych zagrożeń” oraz że Siły Powietrzne będą miały w swojej flocie więcej myśliwców NGAD niż Raptorów. Siły Powietrzne mają obecnie około 180 F-22, z których każdy kosztuje 143 miliony dolarów.
Trump odmówił ujawnienia ceny NGAD, mówiąc, że ujawniłoby to część ściśle tajnej technologii i rozmiaru samolotu.
Cena NGAD stanowiła poważną słabość programu, która naraziła go na niebezpieczeństwo w zeszłym roku. Były sekretarz Sił Powietrznych Frank Kendall wstrzymał program w lipcu 2024 r. po tym, jak szacunki kosztów wyniosły około trzykrotności F-35, czyli nawet 300 milionów dolarów za samolot.
Trump pozostawił również otwarte drzwi do sprzedaży wersji NGAD sojusznikom – chociaż powiedział, że mogą to być wersje „stonowane”.
„Bo pewnego dnia mogą nie być naszymi sojusznikami, prawda?” powiedział Trump.
Pentagon przyznał długo oczekiwany kontrakt na myśliwiec przyszłości Next Generation Air Dominance Sił Powietrznych, znany jako NGAD, firmie Boeing, ogłosił w piątek prezydent Donald Trump.
Myśliwiec szóstej generacji, który zastąpi F-22 Raptor, otrzyma oznaczenie F-47, powiedział Trump. Będzie posiadał „najnowocześniejsze technologie stealth [sprawiające, że jest] praktycznie niewidoczny” i będzie latał obok wielu autonomicznych skrzydłowych dronów, znanych jako collaborative combat aircraft.
„To coś, czego nikt wcześniej nie widział” – powiedział Trump w oświadczeniu w Gabinecie Owalnym z sekretarzem obrony Petem Hegsethem, szefem sztabu Sił Powietrznych gen. Davidem Allvinem i gen. por. Dale White, zastępcą wojskowym Sił Powietrznych ds. pozyskiwania, technologii i logistyki. „Jeśli chodzi o wszystkie cechy myśliwca, nigdy nie było niczego nawet zbliżonego do tego, od prędkości po zwrotność i to, co może mieć [jako] ładunek. I to trwało przez długi czas”.
„Wrogowie Ameryki nigdy się tego nie spodziewają” – kontynuował.
Konkurs na NGAD odbywał się między Lockheed Martin i Boeing, po tym jak Northrop Grumman ogłosił w 2023 r., że nie będzie ubiegał się o program jako główny wykonawca.
Oświadczenie Boeinga nie było natychmiast dostępne.
Allvin powiedział w oświadczeniu w piątek, że eksperymentalne wersje NGAD latają od ostatnich pięciu lat, „latając setki godzin, testując najnowocześniejsze koncepcje i udowadniając, że możemy z ufnością przekraczać granice technologii”.
Allvin powiedział, że znaczne eksperymenty i prace nad F-47 pozwolą służbie na oblatywanie samolotu do końca kadencji Trumpa.

„F-47 ma bezprecedensową dojrzałość” – powiedział Allvin. „Podczas gdy F-22 jest obecnie najlepszym na świecie myśliwcem przewagi powietrznej, a jego modernizacja uczyni go jeszcze lepszym, F-47 to skok pokoleniowy. Dojrzałość samolotu na tym etapie programu potwierdza jego gotowość do zdominowania przyszłej walki”.
Allvin powiedział, że F-47 będzie kosztował mniej niż F-22 i „będzie bardziej przystosowany do przyszłych zagrożeń” oraz że Siły Powietrzne będą miały w swojej flocie więcej myśliwców NGAD niż Raptorów. Siły Powietrzne mają obecnie około 180 F-22, z których każdy kosztuje 143 miliony dolarów.
Trump odmówił ujawnienia ceny NGAD, mówiąc, że ujawniłoby to część ściśle tajnej technologii i rozmiaru samolotu.
Cena NGAD stanowiła poważną słabość programu, która naraziła go na niebezpieczeństwo w zeszłym roku. Były sekretarz Sił Powietrznych Frank Kendall wstrzymał program w lipcu 2024 r. po tym, jak szacunki kosztów wyniosły około trzykrotności F-35, czyli nawet 300 milionów dolarów za samolot.
Trump pozostawił również otwarte drzwi do sprzedaży wersji NGAD sojusznikom – chociaż powiedział, że mogą to być wersje „stonowane”.
„Bo pewnego dnia mogą nie być naszymi sojusznikami, prawda?” powiedział Trump.