Marlin Firearms Forum banner

Nieuwe Rossi R95 30-30

21K views 61 replies 29 participants last post by  SargeMO  
#1 · (Edited)
MOF-vrienden, we hebben al een tijdje niets meer gepost, maar dit is een waardige gelegenheid. Rossi heeft zojuist hun nieuwe R95-model aangekondigd, dat een "kloon" is van de Marlin 336, maar maanden geleden kregen ze een pre-productiegeweer om te evalueren, en luisterden ze daadwerkelijk naar onze feedback. Het was belangrijk voor hen om het goed te doen.

We zijn verheugd te kunnen zeggen dat we, na het geweer grondig te hebben bekeken en om een paar kleine wijzigingen te hebben gevraagd, het een duim omhoog kunnen geven. Het is misschien niet zo mooi afgewerkt als een nieuwe Ruger/Marlin, maar in alle andere opzichten vergelijkt de R95 zich zeer gunstig.

Het is belangrijk op te merken dat de R95 geen opgewarmde Rio Grande is, maar een volledig nieuw vuurwapen. We waren onder de indruk van de eerste cyclus van de hendel - de actie is boterzacht - maar overal toont het geweer doordachte aandacht voor detail.

De pasvorm en afwerking van zowel hout als staal is zeer goed. De verbindingslijnen zijn glad en gelijkmatig, en de interne machineafwerking is uitstekend. Het laden is eenvoudig en het herladen resulteert niet in het schrapen van het messing. De kolf is afgedekt met een goed passende, zachte terugslagpad, en de checkering, hoewel niet traditioneel, is netjes gedaan.

Mechanisch zijn er enkele wijzigingen ten opzichte van uw standaard 336 Marlin: Rossi koos ervoor om de loopbanden te laten vallen ten gunste van spiebanen voor zowel de voorsteven als de magazijnbuis van sportlengte. Geen slechte oproep vanuit een nauwkeurigheidsoogpunt. Beide spiebanen zijn licht gelast met laser om verschuiving onder terugslag te voorkomen. Maak je geen zorgen, de lassen kunnen indien nodig met een pons worden verbroken.

Aan de ontvanger gebruikt de R95 V-vormige schroefdraad in plaats van de traditionele vierkante schroefdraad aan de loopverbinding. Dit maakt weinig uit voor de schutter, maar wapensmeden zullen blij zijn. De grendel is uitgerust met een moderne, veergeladen extractor-klauw, evenals een eendelige slagpin met blokveiligheid. De vergrendelingsnok tilt de slagpinveiligheid op, in plaats van een secundaire slagpin.

De veergeladen extractor vermindert het vastlopen bij het voeden, terwijl het slagpinveiligheidsblok de wrijving in het slagpinkanaal vermindert. Mooie details.

Er zijn nog andere kleine wijzigingen. Zoals de meeste "klonen" is er hier weinig compatibiliteit van onderdelen met het origineel. We zijn echter van mening dat dat in veel gevallen een goede zaak is. Rossi gebruikte bijvoorbeeld standaardschroefdraad in de ontvangerschroeven in plaats van de gepatenteerde Marlin-schroefdraad. Als je een schroefdraad beschadigt, kun je de juiste tap in een ijzerhandel vinden om hem schoon te maken.

Anders zul je de R95 vertrouwd vinden als je een Marlin-man bent. Optische mounts zijn hetzelfde, het gevoel en de balans zijn precies goed, en natuurlijk zal Ranger Point Precision een reeks accessoires beschikbaar hebben wanneer je dit leest. De eerste beschikbare modellen (Classic en Trapper, er komen er nog twee) worden gekamerd in het deerslaying .30-30-patroon. Dat seizoen staat voor de deur.

Zelfs als je een door Ruger gemaakte Marlin kunt vinden, is dit nieuwe aanbod van Rossi een verdomd goed alternatief tegen een mooiere prijs. We zagen zeer respectabele groepen op de schietbaan en hebben er alle vertrouwen in dat de R95 een kwaliteitsvuurwapen is. We bieden oprechte felicitaties aan het ontwikkelingsteam voor een goed gedaan werk. Ga zelf eens kijken naar de R95. We denken dat je onder de indruk zult zijn.

Eerste blik Video

Een andere Eerste blik Video

Beste,
Adam Devine, CEO

#4 ·
Kwam onder mijn radar. De "Dark" versie kan niet ver weg zijn. 360 Buckhammer en de party crashen.
Texaan met een korte loop en het is game over.
Deze zouden goed moeten verkopen als Rossi ze snel genoeg kan produceren.
Ze hebben een LANGE lijst met modellen onderweg... alle dingen die we allemaal willen. Ze beweren dat ze ze eruit zullen pompen, wat geweldig zou zijn want de vraag ernaar is er.

#7 ·
@leverbros ... Ik vroeg me hetzelfde af. De weinigen op GunBroker zitten momenteel op 800.

#8 · (Edited)
Ik ben erg onder de indruk van de CBC Rossis'. Een paar jaar geleden een M92 357 carbine gekocht en hij is boterzacht uit de doos. Enige klacht is dat de zwaluwstaart van het vizier te groot is, dus geen enkel vizier past erop, inclusief degene die erbij zat. Niet zo gek op het funky hout dat voor het meubilair is gebruikt, maar de pasvorm en afwerking zijn zo goed als het maar kan.
Zeer mooie blauwing, hoewel er hier en daar een paar beschadigingen waren, online aankoop dus je krijgt wat ze je sturen. Ik geloof dat ik iets van $479,00 plus belasting, verzendkosten en FFL-kosten heb betaald bij OutdoorSportsmans Superstore. Ze hebben er nu een voor $474,00 als iemand geĂŻnteresseerd is. Ik denk dat het goedkoper zou zijn dan wat ik heb betaald, maar slechts een paar dollar.
Ik wilde al een tijdje een 30-30 en ik denk dat deze meer beschikbaar zal zijn dan de Ruger. Mijn ogen zullen open zijn.

#10 ·
De nieuwe Rossi 95's beginnen bij $949 MSRP voor de Classic en iets meer voor de Trapper. Als ze op Gunbroker voor $800 worden verkocht, is dat een geweldige deal in vergelijking met een Marlin Classic voor $1200 MSRP.

#13 ·
Bedankt voor het plaatsen van de video's en het rapport! Het is fijn om andere opties te hebben en het ziet eruit als een geweldig geweer.

#36 ·
Moesten ze de kruisboutveiligheid kopiëren?
Ja, ik wou dat ze dat ook overgeslagen hadden, MAAR het is gemakkelijk om het te verwijderen.